(Video) Penampakan Awan Bentuk T.svnami Muncul Di Langit Acheh Gemp4rkan Penduduk Setempat

Luar Negara

Penampakan awan gergasi di Kota Meulaboh, Aceh, Indonesia pada pagi semalam ternyata menimbulkan ketakvtan ramai penduduk kerana dikatakan menyerupai gelombang t.svnami yang pernah melanda negeri itu.

Menerusi video berdurasi 29 saat yang dimuat naik oleh seorang individu di Twitter, awan tersebut kelihatan seperti lautan yang ‘bersedia’ menggulung apa sahaja yang berada di bawahnya.

Gelombang Tsunami' Terlihat di Langit Aceh, Netizen: Semoga Tak ...

Kejadian aneh ini dikatakan pertama kali terjadi sekaligus menimbulkan rasa p4nik penduduk mengenai petanda bvruk atau kejadian yang tidak diingini bakal berlaku.

Warganet Takjub dengan Awan Raksasa di Meulaboh - Humaniora |

Awan Arcus Kota Meulaboh

Malah, Kota Meulaboh juga dilihat lengang selepas kemunculan awan berkenaan kerana rata-rata penduduk yang ketakvtan memilih untuk tidak keluar daripada rumah.

Namun, Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) memberitahu bahawa fenomena awan tersebut dikenali sebagai Awan Arcus.

Ini Penjelasan BMKG Mengenai Mengenai Fenomena – Gencil News

Ketua Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Naganraya, Iswahyuono Basuki Priambodo berkata, awan tersebut termasuk di dalam kategori Awan Arcus.

”Awan ini memang tergolong awan rendah dengan single level. Awan ini mengakibatkan kesan yang cukup berbahaya seperti hujan lebat disertai angin kencang, petir atau kilat, hujan ais dan lain-lain lagi,” kata beliau.

Tambah Iswahyuono, jika pesawat tersangkut di awan tersebut, kemungkinan kecel4kaan yang sangat besar akan berlaku.

”Kerana dia sangat padat. Di dalamnya terdapat petir dan angin kencang. Jadi sangat bahaya,” jelas beliau.

 

Sumber: Twitter @masawepSatu Aceh News, Siakap Keli

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.