(Video) Cvcuk V4ksin ‘Kosong’ Jadi Lagi! – “Dah Cvcuk Tapi Tak Tekan Pun Picagari Tu!”

Sejak semalam tuIar video seorang wanita yang pergi mendapatkan sunt1kan vaks1n secara pandu lalu tetapi picagari tidak ditekan oleh petugas kesihatan.

Sungguhpun jarvm sunt1kan kelihatan menembusi kulit penerima vaks1n, tetapi menerusi video dipaparkan, petugas kesihatan dilihat seperti tidak menekan picagari yang mengandungi dos vaks1n.

Selepas jarum sunt1kan dikeluarkan, cecair (yang dipercayai vaks1n) dalam picagari masih jelas kelihatan kerana penanda hitam di dalam picagari tidak berganjak.

Yang menjadi tanda-tanya warganet apabila petugas yang lengkap dengan PPE itu menutup semula picagari dipegangnya.

Kerana menurut mereka, kebiasaannya petugas kesihatan akan terus membuang picagari yang sudah digunakan ke dalam tong hazard.

Video tular tersebut turut dikongsi bekas penyampai berita dan penyanyi Iesya Toh menerusi laman sosial Instagram (IG)nya.

Menerusi ruangan rata-rata pengguna laman sosial memohon agar perkara tersebut disiasat untuk dibuktikan kesahihannya.

Warganet turut menyatakan kekesalan sekiranya benar penerima vaks1n itu tidak disunt1k kerana ia merupakan satu pembohongan dan penganiayaan.

“Adoiii tak tekan langsung. Kenapa ya sampai macam ni? Bukan 1, 2 kes. Dah tengok banyak juga macam ni….Nak tahu juga jawapan ni????,” tulis seorang w4rganet di ruangan komen IG Iesya Toh.

“Apa masaIahnya KKM or frontliner kena buat macam ni eh?? Vaks1n ni ada ke tak ? Cukup ke tak? Sangat clear nampak yang frontliner tu tak tekan pun d0s vaks1n tu,” tulis seorang lagi.

Bagaimanapun sehingga kini masih belum ada pengesahan mengenai perkara sebenar yang berlaku.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Iesya Toh (@iesya_toh)

Sebelum ini pernah tular seorang individu terkejut apabila mend4kwa menerima sunt1kan vaks1n jenis Pfizer ‘kosong’ ketika mendapatkan sunt1kan di Hospital Banting.

Individu berkenaan mend4kwa hanya menyedari perkara tersebut selepas menonton kembali r4kaman video yang dibuat ketika proses berkenaan.

Katanya, selepas meneliti semula r4kaman video tersebut dia mendapati pihak berkenaan tidak menekan jarum untuk memasukkan vaks1n ke dalam badan.

Saya rasa diaorg ni mungkin penat, sampai lupa nak tekan..

D4kwaan vaks1n kosong disi4sat, petugas boleh kena tindakan jika bersaIah

SEMENTARA itu, Badan Bertindak Imun1sasi C0vid-19 (CITF) sedang menyi4sat d4kwaan mengenai beberapa individu disunt1k dengan picagari k0song di pusat pemberian vaks1n (PPV) C0vid-19 di Kedah, Kuala Lumpur dan Selangor, yang tular di media sosial baru-baru ini.

Menerusi kenyataan hari ini, CITF berkata sias4tan dijalankan dengan kerjasama pihak berkuasa, termasuk Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), agar kejadian seumpama itu tidak berulang.

Tegas CITF, petugas vaks1nasi yang didapati bersaIah akan dikenakan t1ndakan tegas mengikut peruntukan undang-undang, malah perkhidmatan petugas yang terlibat boleh dit4matkan.

“Mengikut pr0sedur 0perasi standard (S0P) yang ditetapkan, setiap petugas vaks1nasi perlu menunjukkan picagari yang berisi vaks1n kepada penerima vaks1n sebelum svntikan dilakukan.

“Orang ramai juga disarankan untuk melihat picagari tersebut sebelum dan selepas proses vaks1nasi bagi menambah keyakinan bahawa d0s dan sunt1kan vaks1n telah diberikan seperti yang sepatutnya,” menurut kenyataan itu.

Gambar sekadar hiasan
Menurut CITF,  kes di Kedah dilaporkan pada Sabtu lepas di PPV pandu lalu di Kem Lapangan Terbang Sungai Petani yang dikhaskan untuk anggota ATM dan ahli keluarga.

Proses vaks1nasi di PPV berkenaan dilaksanakan oleh petugas daripada Rumah Sakit Angkatan Tentera (RSAT) di kem itu.

“ATM telah membuat sias4tan mengenai kejadian tersebut dan individu terlibat telah dipanggil untuk memberi penjelasan. Tindakan tatatertib telah diambil ke atas petugas vaks1nasi tersebut,” katanya.

Selain itu, dua lagi d4kwaan kes sama turut dilaporkan masing-masing di PPV Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) di sini pada Sabtu lepas dan PPV Pusat Konvensyen Bangi Avenue (BACC) di Selangor semalam.

PPV MITEC – Klik sini untuk posting penuh

PPV BACC – Klik sini untuk posting penuh

Menurut CITF, kes berkenaan dalam siasatan polis dan perkembangan mengenai perkara itu akan dimaklumkan oleh pihak berkuasa berkenaan.

Antara video tular di laman Twitter

 

Sumber: Gempak, Instagram Iesya Toh, Bernama , Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia & Tan Wing Sam , Twitter @AisyaZaifulizan@rajasarrah, OMM (Dayah Muse)

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf