(Video) “Mek tak makan dah berapa hari…”- LuIuh Hati Tengok Nenek Uzvr Berniaga Demi Sekampit Beras

Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Begitulah nasib seorang warga emas berusia 87 tahun yang terpaksa menjual sayur-sayuran di kaki lima Pasar Siti Khatijah, Kota Bharu demi mencari sesuap nasi.

Kisah w4rga emas berkenaan tular di media sosial selepas videonya sedang menunggu pelanggan dir4kam oleh seorang netizen bernama Hanif Asyraf sebelum dimuat naik ke akaun Tik Tok miliknya.

Menurut Hanif, warga emas yang buta sebelah mata itu tinggal bersendirian di Kampung Selinsing, Pasir Puteh dan datang berniaga di Kota Bharu dengan menaiki teksi kira-kira 40 minit dari rumahnya.

Apa yang mengh4rukan apabila w4rga emas itu memberitahu dia terpaksa menjual sayur untuk mendapatkan wang bagi meraih wang ringgit bagi membeli sekampit beras kerana sudah lama tidak makan nasi berikutan kekurangan duit.

“Tak berniaga, nak makan apa. Sekarang duduk sorang. Berapa hari dah mek tak makan nasi. Tak ada duit nak beli beras. Mek makan biskut kering dua keping ja. Ni pun air orang bagi.

“Mek datang nak buat beli beras satu kampit ja. Dapat beras, mek tak datang dah. Kalau awak tak keberatan, mak mintak duit RM5 je nak beli beras,” ujar nenek tersebut sewaktu ditemubual di dalam video tersebut.

Simpati dengan nasib warga emas berkenaan, Hanif pun bertanya jika ada apa-apa yang diperlukan oleh warga emas tersebut.

Bagaimanapun, warga emas itu hanya meminta RM5 sahaja untuk membeli beras serta nasi goreng sebagai makanan untuk mengalas perutnya yang lapar.

Tanpa berlengah, Hanif terus membelikan dan menyedahkan beras serta makanan untuknya.

Jelas, terpancar senyuman kegembiraan di wajahnya sebaik sahaja menerima pemberian pemuda berhati mulia itu.

Di akhir video, warga emas tersebut menyedekahkan barang jualannya sebagai tanda terima kasih buat Hanif.


Meninjau ke ruangan komen, rata-rata warg4maya meIuahkan rasa sed1h melihat keadaan nenek tersebut yang hidup serba kesusahan.

Malah, ramai yang ingin menghulurkan bantuan dari segi keperluan makanan, wang ringgit dan ada yang menawarkan diri untuk menjaga nenek tersebut.

“@Zawiah Wiya:Allahuakhbar…tiba-tiba seb4k. Semoga nenek ni diberikan kesihatan yang sihat. Dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan amin.”

“@Sharifah Radiah Khan:Weii dengan aku sekali nangis. Semoga dalam jagaan Allah selalu mek. Aku takde mak dah. Sed1h sangat tengok video ni.”

“@ ????_ ?:MasyaAllah..Datangkanlah hamba Allah untuk membntu mereka yang macam ni di luar sana ya Allah. Semoga nenek ni dilindungi.”

“@ⅅᎯℕℐℰℒ:Aku tak tahu kenapa, aku suke orang sikap macam ni. Semoga aku dan orang pon boleh jadi macam dia amin.”

“@Lulong:Please help her. I wonder how she survived by herself without anyone. Where’s her family? Where’s her children? May God bless her.”

“@Farhana Zahra:Kat mana makcik ni? Sape tahu info, cikna nak tanggung dia sampai dia hembus nafas terakhir dia.”

Dalam pada itu, ada juga yang mempersoalkan di mana perginya pihak bertanggungjawab yang sepatutnya mengambil berat hal ehwal rakyat di negeri itu.


Sehingga kini, video tersebut telah mendapat lebih satu juta tontonan dan 400,000 tanda suka dan 3.6 juta tontonan daripada warga TikTok.
Sumber: Tiktok, Gempak, Facebook

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf