(Video) Tak Puasa? 4 Wanita Selamba Makan Di Restoran, Dah Tegur Pun Siap Berhujah!

Tular satu video di Facebook menunjukkan 4 orang wanita yang beragama islam tidak berpuasa dan makan di sebuah restoran yang dipercayai di Singapura.

Menerusi akaun Facebook Jihair, seorang wanita mer4kam video yang berdurasi satu minit sambil menegvr keempat-empat orang wanita berkenaan.

Apa yang berlaku..

Per4kam tersebut berasa kesal melihat mereka makan di bulan puasa di restoran tersebut tanpa menghormati umat Islam berpuasa di bulan Ramadan.

Dan turut menyatakan perbuatan tersebut memalukan Islam apabila kesemua wanita tersebut juga mengenakan tudung.

Namun seorang daripada wanita tersebut menyatakan “saya tidak ikut hukum fekah, saya ikut hukum al-Quran”.

Namun wanita tersebut menyatakan dalam Islam berpuasa ialah wajib. Puasa merupakan salah satu daripada 5 rukun Islam.

Namun wanita tersebut tetap menegaskan hukum berpuasa bagi mereka berbeza dan tidak sama seperti di Malaysia kerana mereka mengikut hukum daripada Al-Quran.

Wanita (perakam) tersebut bertanya hvkum mana awak belajar?

Wanita tersebut menjawab, nanti saya jawab dengan Allah.

Wanita yang mer4kam ini bersvmpah dengan nama Allah yang dia telah menegvr mereka dan mereka harus bertanggungjawab sendiri di hadapan Allah di akhirat kelak.

Wanita tersebut juga menyatakan ia akan menyebarkan video ini di media sosial.

Hvkum berpuasa di mana-mana sahaja tetap sama dan tidak berbeza. Ia merupakan kewajipan bagi orang Islam yang telah akil baligh dan tiada keuzvran untuk menghalangnya daripada berpuasa.

Berd0sa besar sekiranya sengaja untuk tidak berpuasa.

Moga semua diberi hidayah daripada Allah.

Yang makan makanan Cina ini semua, dia cakap dia kerja dengan orang Cina, lepas tu dia boleh makan. Korang buat m4lu orang Islam, pakai tudung lagi. Apa nak jadi?

Masalahnya, seorang wanita yang tidak berpuasa itu siap ada point lagi nak berdebat dengan si per4kam.

Disebabkan si per4kam rasa malas nak panjangkan cerita, dia sempat berkata ingin melaporkan hal ini kepada Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) sebelum bergerak dari tempat kejadian.

Kalau cuti perempuan sekalipun, pergi makan dekat tempat tertutup. Ini betul tak malu makan dekat khalayak ramai. Apa nak jadi?

Reaksi wargamaya

Entah yg xpuase tu cuti kot dtg haid..brsngka baikk…huhu😌..tp idak le nk makan kedai cine..loyer tekak..ieee

Kalau pergi indon mmg budaya diaorg macam tue dah sejak azali
Mazhab pun berbeza tapi tue lah datang Malaysia bawa budaya mcm tue
Rosak-rosak🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Dia ni orang mana buat malu saje kalo tak puase jangan lah mkn Di tempat umun macam tu lagi Di kedai cina lgi bodoh

Org jenis ni x yah tegur la.. Dh mg diorg x malu.
Mkn terang2 kt kedai non muslim.
Siang hari puasa,bertudung pulak tu. So.. Yg menegur tu buat abis pahala puasa je terpekik2 cmtu. Malu kt nonmuslim sama.

Ni bukan org Malaysia rasanya yg makan ni..sbb cara ckp pun bunyi lain..mcm org seberang…cuba tanya kat mak cik ada permit x.. hehehe…tentu terus puasa..hahaha

Dia dah ckp berbeza beza, mungkin yg dia ikut cara islam lain… yg msia mungkin cara islam lain… sama2kata yg mereka yg betul… so ikut fahaman sendiri laaa…… yg penting u dgn tuhan saja….

Aduuiii buat selamba ja awek tu. Tak tau malu la. Klu nak mkn pun beli la bungkus. Bawa balik umah mkn. Tu la anak anak melayu kita sekrg ni. Eeeemmmm. Mana penguat kuasa agama takkan tak ambil tindakan.

Kredit: Facebook Jihair Bin Adey, Ohmedia, mediabawang

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf