(Video) MenyesaI edar d4d4.h, Ibu tunggal 9 anak mer4ung dijatvhkan hvkuman m4ti

Setiap yang melakukan jnayah pasti akan ada hvkuman yang menanti. Walaupun kadang kala ia dilihat seperti satu tindakan kej4m, namun bila mengingatkan kembali jnayah yang dilakukan, sememangnya hvkuman tersebut wajar.

Mer4ung lua4 mahk4mah

Namun, hati siapa yang tidak tersentvh melihat seorang ibu tunggal yang menyara sembilan orang anak mer4ung selepas dijatvhkan hvkuman m4ti oleh mahk4mah apabila didapati menged4r dd.4.h jenis sy.4.bu.

Video seorang wanita berusia 50an mer4ung sambil dibawa oleh pihak polis selepas mendengar hvkuman yang diterima yang dik0ngsikan akuan TikTok bernama @seehuadaily benar-benar mervntun hati.

Dalam video tersebut jelas kedengaran wanita tersebut yang juga seorang nelayan bertanya siapa yang akan menjaga anak-anaknya kelak andai dia dijatvhkan hvkuman.

Terdahulu, sebuah klip video tuIar yang memaparkan ibu tunggal men4ngis sejurus dia dijatvhkan hvkuman m4ti mandat0ri kerana memiliki dan menyeb4rkan dd.4.h tuIar di media sosial.

Hairun Jalmani, 55, ibu tunggal kepada sembilan anak dijatvhkan hvkuman m4ti mandat0ri di Mahk4mah Tinggi Tawau pada hari Jumaat setelah didapati bersaIah memiIiki dan menged4r dd.4.h tiga tahun lalu.

Dalam klip video itu, dia dilihat men4ngis sambil dipimpin oleh seorang pegawai polis wanita.

Hakim Mahk4mah Tinggi Alwi Abdul Wahab menjatvhkan hvkuman itu setelah mendapati pihak pend4kwaan berjaya membuat k3s pr1ma fac1e sementara pihak pembeIaan g4gal menmbulkan ker4guan yang munasabah.

Tertvduh, yang juga penjual ikan, did4kwa memiliki sy.bu seberat 113.9 gr4m di sebuah rumah tidak bern0mbor di Kampung Pangkalan Wakuba, Batu 15, Jalan Apas, Tawau, Sabah pada pukul 5.30 petang, 10 Januari 2018.

Sed1hnya tengok makcik ni

Sehvbungan dengan perkongsian tersebut, rata-rata warg4net telah men1nggalkan pelbagai komen diruangan TikTok akhbar berbahasa Mandarin itu.

Ada yang menzah1rkan rasa kasihan melihat seorang wanita sudah berusia terpaksa melalui hvkuman dunia sedangkan masih ada sembilan orang anak yang perlu ditanggvng diluar sana.

Mungkin bukan orang j4hat, cuma keadaan memaksa..

Kes1an sangat tengok..

Terb4yang mak sendiri..

Boleh jadi way4ng je ni..

Walau bagaimanapun, ada juga yang mengatakan perkara seperti itu ker4p terjadi diluar mahk4mah dan ia seperti satu sand1wara untuk meraih perhatian umum.

Memang biasa hadap perkara macam ni..

Kita tak tahu hal yang sebenar..

Apa-apa pun semoga video yang tular berkenaan menjadi ikht1bar kepada semua andai terniat mahu melakukan sesuatu perkara yang jnayah yang pastinya mengvndang p4dah.

Mulakan perbincangan dan usaha hapvskan hvkuman m4ti – Dr Adeeba

Expert calls for ventilation guide à la S'pore to curb Covid-19

Dalam pada itu, Anggota Majlis Sa1ntifik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Adeeba Kamarulzaman membuat hantaran di Twitter mengenai hvkuman yang dijatvhkan terhadap Hairun.

“Ini sangat menyed1hkan. Sudah tiba masa untuk memulakan perbincangan dan meneruskan usaha menghapvskan hvkuman m4ti.

“Selalunya hanya mereka yang terdes4k dan berada di kedudukan paling bawah rantaian (penged4ran) yang perlu memb4yar harganya (menerima hvkuman). Ia tidak akan dan tidak pernah menyelesaikan masaIah dd.4.h,” katanya.

Sebelum ini, t1mbul ges4an supaya kerajaan mengk4ji cadangan pemansvhan hvkuman m4ti khususnya S3ksyen 39B Akta Dd.4.h Berb4haya 1952.

Pakar undang-undang mend4kwa laz1mnya hvkuman m4ti dikenakan bukan terhadap ketua s1ndiket dd.4.h, sebaliknya individu yang dipergunakan sebagai ‘keIdai dd.4.h’.

Setakat Februari 2019, 1,281 bandvan akh1r dilaporkan sedang menvnggu hvkuman m4ti di negara ini, dengan 73 peratus telah disab1tkan kesaIahan menged4r dd.4.h bawah S3ksyen 39 (b).

 

Sumber: TikTok @seehuadaily, OMM, mkini

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.