“Duit Derma Masuk SaIah Akaun Ke?”- Keadaan Zoo Negara Tervk Seperti Sudah Terabai

Tahun lalu, pada bulan November 2020, Dr Mat Naim Ramli, Pengarah Zoologi, Veterinar dan Pusat Konservasi Giant Panda Zoo Negara mengeluarkan kenyataan bahawa Zoo Negara hanya boleh ‘hidup’ lagi 4 bulan sahaja.

Sekarang tempoh masa yang diberikan itu sudah tamat, adakah ia benar berlaku?

Pandemik C0VID-19 telah mengakibatkan bukan sahaja individu, peniaga kecil dan syarikat kecil sahaja yang terjejas, malah ada banyak lagi institusi terjejas tervk dan salah satu yang terkesan dengan wab4k tersebut adalah Zoo Negara kita sendiri.

Pelbagai inisiatif dilakukan oleh kerjaaan untuk membantu aset negara terus bertapak dan tidak gulung tikar.

Namun, selepas Zoo Negara dibuka semula baru-baru ini, seorang warganet telah membuat satu perkongsian luahan rasa kesalnya terhadap keadaan Zoo Negara.

Perkongsian yang dilakukan oleh Kinz Lai telah meraih perhatian warganet sehinggakan ia lebih dua ribu komen diterima melalui perkongsian tersebut.

Rata-ratanya luahkan perkara yang sama iaitu perasaan sedih melihat keadaan haiwan yang terpaksa duduk di dalam kawasan yang sangat k0t0r dan penuh dengan semak serta rumput yang tinggi.

May be an image of outdoors and tree

Pelbagai tempat tinggal haiwan yang berada di dalam zoo itu dilihat kot0r dan sangat tidak seusai untuk dihuni oleh haiwan-haiwan.

Kinz menyatakan haiwan di dalam itu seakan terabai dan ada yang dilihat sangat kurus dan kelihatan sedih.

Tambah Kinz, selain dari kawasan parkir dan gerai makanan, tidak ada satu pun pekerja yang dapat dilihat di dalam zoo tersebut untuk membersihkan kawasan ataupun menjaga SOP yang telah ditetapkan.

Lebih menyed1hkan apabila zoo itu dipenuhi dengan orang terutamanya kanak-kanak namun banyak haiwan tidak ada dan jika ada sekali pun tidak dapat dilihat dengan jelas kerana keadaan sangkar penuh dengan semak s4mun.

Sementara itu tambah Kinz, aircond ros4k dan keadaan bau bvsuk yang terlalu kuat membuatkan dirinya tertanya-tanya adakah tidak ada penyelenggaraan yang dilakukan oleh pihak zoo?

Zoo negara adalah satu tempat yang harus dijaga dan diberikan keutamaan kerana ia salah satu pusat kunjungan bukan sahaja rakyat Malaysia malah rakyat asing yang melancong ke negara ini.

 

Sumber: Kinz Lai, riverbed

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.